Strona internetowa to różnego rodzaju pliki w których zapisana jest cała treść witryny. Pliki te muszą być dostępne przez 24 godziny w ogólnoświatowej sieci, a to oznacza że muszą być zapisane na komputerze posiadającym odpowiednie oprogramowanie i odpowiednie do potrzeb zabezpieczenia przed włamaniami. Do tego dochodzi także cała obsługa techniczna takiego, w cudzysłowie „komputera”, co w sumie sprowadza się do terminu określanego mianem usług hostingowych lub serwerowych.

Decydując się na postawienie strony www, powinniśmy mieć na uwadze jakość usług hostingowych. Wybór hostingu, czyli firmy zajmującej się takimi usługami nie powinien być przypadkowy!. Jeśli sam nie masz w tej materii większego rozeznania a i postawienie strony zamierzasz zlecić firmie lub innej osobie zajmującej się profesjonalnie tego typu pracami, to najlepiej zaufać ich doświadczeniu i wybrać hosting POLECANY przez realizatora naszej strony, a nie wybierać w ciemno pierwszy lepszy hosting, który akurat najbardziej nachalnie reklamuje się na rynku.

Hosting to fundament naszej przyszłej strony i dużo od niego zależy. Tymczasem jeśli samodzielnie wybierzesz hosting kierując się jedynie reklamą, to możesz w konsekwencji wybrać i zakupić marnej jakości hosting LUB nabyć konto hostingowe, które parametrami technicznymi nie będzie odpowiadać potrzebom Twojej strony.

Jeśli już koniecznie chcesz sam decydować o tym jaka firma hostingowa ma przechowywać pliki Twojej strony to przynajmniej podejmuj decyzje z głową kierując się opiniami innych
Są rankingi hostingów, np. www.top100.wht.pl

W przypadku jednak kiedy nie masz zamiaru samodzielnie zmagać się z budową strony i jesteś zdecydowany zlecić taką pracę innej osobie lub firmie, to najlepiej jeśli to zleceniobiorca, znając już Twoje wytyczne i oczekiwania względem przyszłej strony, wybierze i poleci firmę hostingową, a najczęściej również najlepiej pasujące do potrzeb konto hostingowe – bo i tu dobrze mieć już jakieś rozeznanie i nie kupować konta, które np. daleko przekracza realne potrzeby przyszłej strony.

W przypadku gdy zleceniobiorca, czyli firma/osoba podejmująca się realizacji strony, w ramach swojej usługi oferuje także własny hosting, zleceniodawca w ramach podpisanej umowy powierza mu całokształt prac nad stroną i nie musi się już zajmować sprawami technicznymi. Za realizację strony jak i jej opiekę techniczną, w tym wszelkiego typu aktualizacje odpowiada w całości zleceniobiorca.

Powyższe rozwiązanie (gdzie firma hostingowa i realizator strony to poniekąd jedna i ta sama osoba), jest dla zleceniodawcy optymalnie najlepsze bo zwalnia go z wszelkich obowiązków administracyjno-technicznych. W przypadku jakichś awarii czy innych usterek z działaniem strony, to firma odpowiada za ich usuwanie w ramach świadczonych usług. Takie rozwiązanie jest zatem dla zleceniodawcy najbardziej atrakcyjne ale i jednocześnie najbardziej kosztowne a przy tym często narzuca jakieś sztywne ramy możliwych do zastosowania funkcji na naszej stronie.

W sytuacji, gdy chcemy zmniejszyć koszt prowadzenia strony a jednocześnie mieć większy wybór funkcji, powinniśmy szukać usług i firm, które nie są sztywno związane z tym czy innym hostingiem i mogą bardziej swobodnie dopasować techniczne rozwiązania do postawionych wytycznych.

Tu jednak z uwagi na to, że inna firma zajmuje się hostowaniem strony a kto inny jej realizacją, wskazany jest wzajemny sojusz i zaufanie między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. To zleceniobiorca powinien wybrać najlepiej pasujący do potrzeb hosting i mieć pełny dostęp (w imieniu zleceniodawcy), do parametrów technicznych konta hostingowego swojego klienta.

Klient (w sensie zleceniodawca) na ogół nie wie jak, gdzie ani co ustawiać w panelu administracyjnym na koncie hostingowym, aby konto to spełniało wymagane do realizacji strony aspekty techniczne. A to właśnie w panelu administracyjnym konta hostingowego mamy takie kluczowe funkcje jak np. ustawianie wersji serwera PHP, przydział pamięci czy dostęp do baz danych. W panelu zakłada się także konta pocztowe, przypisuje zakupione domeny czy zarządza protokołami FTP, bez czego nie da się sprawie budować ani zarządzać stroną www.

Wszystkimi wyżej opisanymi parametrami zarządza się z poziomu przeglądarki internetowej. Po zalogowaniu do specjalnego panelu administratora, można tam w sposób wizualny przestrajać różne dostępne opcje. Im takich opcji jest więcej w panelu, tym administrator ma większe pole manewru w zakresie zarządzania stroną zleceniodawcy.

Zakres dostępnych w takim panelu funkcji zależy od firmy hostingowej i po części od oprogramowania serwera. Najczęściej wykorzystuje się penale typu: cPanel lub Plesk, ale niektóre firmy hostingowe korzystają także z własnych rozwiązań (np. home.pl) co może czasem istotnie utrudnić zarządzanie samą stroną.

Z punktu widzenia zleceniodawcy i jego strony, kluczowymi parametrami wydajności konta hostingowego są:

A. Obciążenie procesora
Na obciążenie procesora po zakupie hostingu klient nie ma już wpływu, dlatego powinien z góry wiedzieć jaki hosting dla siebie wybrać lub przynajmniej konsultować te sprawy z firmą/osobą która będzie wykonywać jego stronę. Więcej na temat w artykule: Jakie są rodzaje hostingów.
O ile Twoja firma nie jest jakąś megakorporacją, to najodpowiedniejszym rodzajem hostingu będzie dla ciebie tzw. Serwer współdzielony (patrz artykuł powyżej) i aspektami zarządzania na tego typu współdzielonym hostingu będą dotyczyć pozostałe parametry, czyli…

B. Pojemność dysku
Kolejny ważny parametr to pojemność konta czyli po prostu ilość miejsca jakie można wykorzystać na pliki, czyli wszystko to z czego składa się strona i co jest na niej udostępniane, np. zdjęcia.

C. Miesięczny transfer
Z kolei miesięczny transfer to parametr, a w zasadzie sztywno nałożony na konto limit megabajtów jaki może zostać miesięcznie wytransferowany z konta. Z tego właśnie względu istotne jest, jaką wielkość i zarazem ciężar mają publikowane na stronie materiały, zazwyczaj zdjęcia. Im zdjęcie większe, tym odbiorca strony chcąc zobaczyć je w swojej przeglądarce zużyje więcej transferu do skopiowania fotki na swój komputer. Analogicznie ma się sprawa ze wszystkimi innymi materiałami publikowanymi na stronie.

Dobór odpowiedniego do potrzeb miesięcznego transferu i pojemności konta zależy więc w dużym zakresie od spodziewanej miesięcznej ilości odsłon strony i ilości nagromadzonych na niej informacji. 

Wybór hostingu jak widzisz nie jest sprawą bagatelną i przed wyłożeniem kasy na jego zakup najlepiej skonsultować decyzje z firmą/osobą, której zlecisz realizację strony a najlepiej powierzyć wybór firmy i rodzaj hostingu zleceniobiorcy.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Jeśli twoja strona www działa pod kontrolą jakiegoś CMSa (Joomla, WordPress itp), to merytoryczną zawartością swojej strony będziesz zarządzał z poziomu innego panelu administracyjnego!. Nie należy mylić panelu zarządzania kontem hostingowym, gdzie ustawia się jedynie opisane wyżej parametry techniczne, czyli konta pocztowe, bazy danych, FTP, domeny i inne (patrz ilustracja na samym dole artykułu) z panelem administracyjnym strony www, gdzie dodaje i edytuje się treści widoczne na stronie (patrz grafika poniżej). Są to dwa różne panele zarządzania dostępne z poziomu dwóch różnych adresów www. Dostęp do każdego z nich blokuje także inny login i hasło.

Zleceniobiorca w ramach przyznanych mu uprawnień, powinien wyjaśnić zleceniodawcy różnicę między obydwoma panelami zarządzania i udzielić mu instruktażu w zakresie logowania się do każdego z nich i czynności jakie właściciel strony może samodzielnie podejmować w każdym z tych dwóch paneli zarządzania.

W przypadku stron www, które mają działać w oparciu o skrypt CMS Joomla, wymaga się aby hosting spełniał wymienione poniżej parametry techniczne:

  1. Środowisko PHP w wersji minimum: 5.3.10. Zalecana wyższa wersja: 5.6
  2. Wyłączone tzw. magiczne apostrofy (Magic Quotes GPC OFF)
  3. Baza danych MySQL w wersji conajmniej 5.5.3

źródło: docs.joomla.org